People of HR of Talent of Competenties.. ?! Help !

HR Professionals, soms zijn het rare wezens, ik beken ;-)

"Ik ben People Development verantwoordelijke"

"Ik ben HR Development manager"

"Ik ben head of Talent development"

"Ik ben Leadership en Organizational development manager"

4 verschillende titels; 4 functiebeschrijvingen die mogelijk onderling een beetje verschillen...

Maar wedden dat deze 4 'jobholders' in praktijk zo ongeveer hetzelfde doen ?

Ik doe een oproep aan mezelf en aan al mijn HR collega's om een beetje meer eenduidigheid en consistentie in ons 'jargon' te pompen, want de business die we moeten bedienen wordt er knettergek van.

Zo nog een leuke: er is overduidelijk een verschil tussen talent en competenties: het tweede wijst op 'vaardigheden', 'kennis' en 'gedrag' die je al beheerst; het eerste wijst op een potentieel tot het verwerven van competenties (die je dus nog niet hebt).

Hoe vaak worden in praktijk Talent en Competenties niet dwars door mekaar gebruikt ?

En het lijstje is lang:
-assessment en development centers
-people leadership en people management, om nog maar te zwijgen over coaching
-het nieuwe werken en thuiswerken
-functiebeschrijving en profielbeschrijving
-performance management en evaluatiesysteem
-training en workshop en teamcoaching
-...

Je hoort mij niet beweren dat we vanaf nu voor alles één definitie moeten hebben, maar wel dat we dezelfde vlag niet voor verschillende ladingen mogen gebruiken: zodra we - specifiek voor ons eigen bedrijf of klant - samen met de business bepaald hebben wat bijv. "Talent" is, of wat "Coaching" is, laten we ons daar dan aan houden en geen termen verwisselen...

Voor HR professionals is "toch duidelijk" wat we bedoelen ?

Jazeker, maar voor de business niet...

Reacties/gastblogs welkom via karlvanhoey@me.com
 
Groetjes,
Karl