No such thing as "retention" management ?!

Deze week kreeg ik enkele keren "Wat is retentie management nu precies ?" op mijn bord van enkele studenten en deelnemers van trainingen.
Bij die vraag krijg ik spontaan dezelfde reflexen als een andere wereldberoemde vraag: "Wat is time management ?"
Wat dat laatste betreft is het ondertussen gemeengoed geworden te stellen dat het eigenlijk niet bestaat, en dat het eerder om persoonlijk management, assertiviteit, kiezen, enz gaat.
Tegen iemand die het over retentie heeft, is het volgens mij nog niet HR-politiek correct om het antwoord te beginnen met "bestaat niet"... Vergis ik me ?
Anyway, het is toch verleidelijk, want bedrijven die zeer goed zijn in retentie, nemen in mijn ervaring zelden het woord retentie "management" in de mond. Begin je pas met het te managen als retentie niet meer lukt ?
In mijn ervaring is het steeds een 'mix' van een heleboel noodzakelijke elementen die maakt dat iemand blijft of vertrekt. Bijv:
-goede klik met baas en collega's.
-een redelijk loon
-een goede sfeer binnen- én ruimer dan het team
-goed people management
-duidelijke en actieve loopbaanplanning voor wie die behoefte heeft
-duidelijke en actieve professionele en persoonlijke ontwikkeling
-zo nog tientallen punten die allemaal van belang kunnen zijn
-Tot slot "WALK THE TALK" inzake dit alles
Gaan we al die punten nu in een grote zak steken, daarmee schudden, en het resultaat dan "retentie management" noemen ?
Ik noem dat liever "gezond verstand".
Kenmerkend is trouwens dat wanneer er ergens iets in het lijstje begint te haperen, en men weet niet meteen hoe daarmee om te gaan, nogal snel HR wordt gekeken omdat "wij geen goed retentiemanagement" hebben.
Dan plots is onze verloning niet concurrentieel, onze werkcultuur te veeleisend, onze worklife balance niet in orde, en blijven de persoonlijke ontwikkelingsplannen toch steeds dode letter.
Dan plots lijkt het erop alsof er een totaal nieuwe HR pompier, uit het brand moet opstaan om een dosis retentionmanagement te komen toepassen om de gefrustreerde medewerker vooralsnog in huis te houden...
Zo werkt het natuurlijk niet.
Wel zou het kunnen werken, mochten HR én de business samenwerken !
Aan een goede.... euh... Talentstrategie (waarom ook niet) die hen toelaat om niet enkel dagelijks goed te managen, maar ook proactief de behoeften van medewerkers in kaart te brengen, en er proactief iets mee te doen !
Reacties welkom !
Karl