Over Joseph Jaworski en synchroniciteit

Over Joseph Jaworski en synchroniciteit

 

Interessant fragment uit: http://www.mt.nl/1/15154/home/joseph-jaworski-over-synchroniciteit.html, van Dominique Haijtema

 

Kern van Jaworski's theorie is dat de wereld een open systeem is, dat vooral uit relaties is opgebouwd. Alles en iedereen staat in verbinding met elkaar. Volgens hem is het daarbij vooral belangrijk om na te gaan welke dromen wij hebben. Waar verlangen wij naar? Wat zijn onze motieven en interesses? Bij welke activiteiten lijkt de tijd stil te staan en gaat alles vanzelf? Als we dat eenmaal weten, kan de reis naar de ware bestemming beginnen en zullen we veel onverwachte steun ontvangen, ook al is het een reis van vallen en opstaan. 

Synchroniciteit, niet toevallig ook de titel van zijn grootste bestseller, is en blijft een van zijn lievelingsthema's. Het begrip duidt volgens hem op het gevoel dat alles klopt, dat informatie op de juiste momenten binnenkomt en de communicatie onderling open en effectief verloopt.

De voormalige topadvocaat vertelt hoe hij als 18-jarige na een zware tornado in Texas met een groep vrijwilligers tussen het puin naar overlevenden zocht. Er hing elektriciteit in de lucht, zegt hij, "de groep werd letterlijk één. Iedereen wist precies wat-ie moest doen. Het bewustzijn was buitengewoon scherp en de communicatie ging moeiteloos." 
Waarmee hij maar wil zeggen: "Dat het mogelijk is buitengewone resultaten te behalen blijkt vaak in crisissituaties. Maar ik heb het ook meegemaakt tijdens gewone rechtszaken als ik het gevoel had dat ik het bij het rechte eind had en voor rechtvaardigheid kon zorgen. Dan leken mijn ondervragingen bijna vanzelf te gaan."

Karl Van Hoey: ik heb zelf ook het boek "Synchroniciteit" gelezen en was tijdens en na mijn lectuur behoorlijk diep getroffen doordat ik bepaalde 'toevallige', vaak ongeveer gelijktijdige gebeurtenissen in mijn leven ben gaan 'linken' ('connecting the dots' zo je wil). Dit gebeurde evenwel NADAT alles al plaatsgevonden had: pas toen, en na lectuur van dit boek, werden patronen zichtbaar. Uitdaging is nu om, gegeven mijn doel/droom, dat 'connecting' proactief te kunnen gaan doen. Te zien, en voelen, wat voor realisatie van mijn doel van 'belang' is en wat niet, in alles wat er gebeurt ! Bijzonder confronterend soms, maar beklijvend boeiend ;-))