Hoe lang houdt 'Verbinden' nog stand ?

Nogal wat collega's hebben de mond vol dezer dagen over "Verbinding", "Verbindende Communicatie", enz...

Ik krijg de indruk dat 'verbinden' HET nieuwe woord aan het worden dat andere woorden, die hun tijd gehad hebben, vervangt. Ik denk dan aan woorden zoals:
-motiveren
-'klikken met'
-relatie onderhouden
-psychologisch contracteren (het menselijk of relationele contract 'achter' de juridische arbeidsovereenkomst)
-inspireren
-in beweging zetten
-...

En ik vind dat verdorie goed: ik vind 'verbinden' inderdaad een woord met een potentieel 'holistischere' betekenis dan vele van die andere woorden.

Niet goed vind ik de hele tsunami die we erover maken in de media, want zo wordt dat betekenis- en beloftevolle woord binnen de kortste keren weer dood geklopt (net als een hit die kapot gedraaid wordt op de radio). En nu hebben we eens een goed woord, laten we dat dus koesteren, eerder dan het kapot-gebruiken.

'Verbinden', en het verhaal er rond, lijkt me een een zinvol antwoord te kunnen (gaan) bieden op dat ander cruciale en relatief nieuwe woord: "Waarom ?"

Waarom in vredesnaam (willen) wij werken ?

Een klassiek overzicht vinden we snel bij onze vrienden de hygiëne en motivatie-factoren van Goold Old Herzberg, maar een veel genuanceerde visie kan m.i. op termijn geboden worden door dat VERBINDEN verder uit te zoeken en uit te werken.

Op voorwaarde dat we't niet vroegtijdig beu worden omdat er alweer een andere term komt opdraven...

We zouden nog heimwee kunnen krijgen naar onze verbindingen ;-)