Voor contact: ++32-495-88-34-56 en karl.van.hoey@telenet.be
"Ik hou van u."
Ik hou van de pen van Luc De Decker wanneer die in HR Square van 12 mei 2009 (nr. 70) schrijft dat in de bedrijfswereld een stevige "return on investment" de vertaling is van "ik hou van u".
De Decker stelt dat HRM "relatiekunde", en vooral "relatiekunst" is. En dat komt prettig naar voren in tijden van crisis zoals nu. In tijden van crisis wordt relatiekunde nog veeleisender: terwijl afscheid genomen wordt van de ene, moet de andere gemotiveerd blijven (en liefst zelfs nog een tandje bijsteken). Of moet er worden meegedeeld dat er bijv. geen royale bonus komt.
HRM is ook "verleiden" volgens De Decker. En in crisis-tijd moet niet langer enkel de werknemer verleid worden om te komen en te blijven, maar moet ook de werkgever gecharmeerd worden.
HR krijgt het dus bepaald druk: de werkgever charmeren betekent voor HR "resultaten" tonen. Maar welke resultaten, en op welke manier gaan wie die bereiken en aantonen ?
Als "ik hou van u" pas gewaardeerd wordt als de liefde cijfermatig in excell-sheets te lezen staat, dan moet HR beseffen dat:
De kunst van het verleiden =
De werkgever overtuigen om:
1. De medewerkers
2. Een degelijk HR beleid voor die medewerkers
... niet zomaar als kostenpost te beschouwen
... zelfs in tijden van crisis
HRM is verleiden, en verleiden is meer dan ooit overtuigen om... van mekaar te houden !
Mvg,
Karl, met dank aan Luc De Decker